Op deze site wil ik, Conny Deenik, belangstellenden informeren over het verloop van mijn ziekteproces van de zenuw aandoening ALS. Door uitval van zenuwcellen verliezen de willekeurige spieren kracht en wordt het lichaam in korte tijd, gemiddeld binnen 3 jaar na het stellen van de diagnose, alle spierkracht ontnomen.

ALS is een onbekende aandoening welke progressief en grillig verloopt. Medici zijn op zoek naar de oorzaak van deze zeer ongrijpbare aandoening. Zoals een griep(je) duidelijke symptomen heeft waarmee de diagnose snel gesteld kan worden, ligt dat bij symptomen welke worden waargenomen bij een van de vele spierziektes even 'iets' anders. Het met zekerheid kunnen vaststellen dat het één van de vele spierziektes is, betekent dat er onderzoeken gedaan worden die vermeende (spier)aandoeningen uitsluiten. Vandaar dat het gemiddeld een jaar duurt voordat er met 'enige zekerheid ' de diagnose ALS gesteld kan worden. Daar er geen behandeling is voor de aandoening ALS 'krijgt' het proces haar beloop en zal een patient moeten afwachten en ervaren hoe zijn / haar proces gaat verlopen . Er is (nog) te weinig bekend om daar een prognose voor te geven. Met de diagnose is het ontkennende voorvoegsel woordje on-, 'geboren', evenals het feit dat er onzekerheid is over het verloop van mijn ziekteproces. Die onzekerheid is voor mij een uitdaging de onmogelijkheden niet te bagataliseren, echter wèl m'n mogelijkheden zo lang mogelijk te willen gaan benutten met als levensmotto: CARPE DIEM.


TIP.....wil je in de tijd van het proces meelezen ...begin dan onder aan de pagina .


6 september 2010.

Met een elektronisch in zithoogte verstelbare rolstoel als vervanger van de handrolstoel boven aan de trap ….. heb ik het weekend moeten ervaren dat zelfstandig de transfers maken een te groot risico is /wordt.
Soms is progressief meer en sneller dan progressief. Rechterbeen-, handen-, schouders-, armen- en buikspieren, dwz de beenheffers, laten me in de steek bij het ´stabiel´gaan staan voor het maken van een transfer. Mn linker been kijkt ernaar en ziet wat er gebeurd, die doet niet meer mee.

Verlies van ´zelfstandigheid in meerdere ADL handelingen´ is een feit.

Dat is een keihard feit en dat doet pijn. Het geeft een ´super ´gevoel van machteloosheid. Afhankelijk zijn is een feit. Je weet dat het moment komt, echter nu het er is, roept het veel vragen op en zijn er momenten van verdriet. Vragen waar ik geen antwoord op heb. Wel dat er een soort ´drang en dwang´ is dingen te moeten gaan regelen waar ik (nog) niet aan wil denken.

Het heeft ook voordelen ……sinds lange tijd krijg ik koffie ´op bed´.
Immers, even wakker worden met een bakkie en met je hulpverlener bijpraten over de nieuwsberichten die ik net op TV heb vernomen. Dan moed en energie verzamelen om de meest ergonomische transfers´te nemen´. Het lukt, de drie hindernissen te nemen. Met een lach en af en toe een traan wanneer het niet in één keer lukt. Die lach en traan veroorzaakt en ander ongemak, maar dat weegt niet op tegen het resultaat. Ik zit weer in mn elro. Ik kom de dag wel weer door.
Het kost mij bergen energie om zo van boven naar beneden te komen vv.
Dus……eerder dan verwacht ……..woensdag a.s wordt het hooglaagbed van de 1e verdieping naar de woonkamer ´verhuisd´. Nu nog een bed ´van het type voor de oorlog ´. In week 38 wordt het bed vervangen door een representatief bed, Bock Belluno verpleegbed, met een houten afwerking ipv de huidige stalen uitvoering en massieve planken als ligvlak. Een AD matras, sta-op rek, papegaai zijn dan ook onderdelen van de noodzakelijke voorziening. De aanvraag voor een CIZ indicatie zal, in samenwerking met de thuiszorg organisatie met wie ik al kennis heb gemaakt, ASAP worden ingediend. Gegeven de diagnose ALS verwacht ik geen ´bureaucratische afhandeling´, van mijn aanvraag, doch een adequaat en zorgvuldig accoord.

Het kost wel even moeite en extra handen om ´smorgens in mn elro te komen, maar eenmaal in mn elro is CARPE DIEM nog steeds het levensmotto. en ….wanneer de weersomstandigheden het toelaten.... ben ik regelmatig ´op de straat´.

wordt vervolgd.




31 juli 2010.
onderstaande samenvatting van mijn ALS´levensverhaal´ is geplaatst op de site van de Stichting ALS Nederland.


wordt het ´ met steeds minder zenuwen ´gaan voor CARPE DIEM !


3 september 2008 voelt de definitieve diagnose ALS als een tsunami, ik rijd een tunnel in, ik word in een achtbaan gezogen ………WOW !!????

´´wat nu ?´´,vraag ik de neuroloog, ´´ sorry Conny, ik kan nu niets voor je doen ´´

ALS is in de boeken en in ´verhalen´een vreselijke, onmenselijke, grimmig verlopende en ongeneeslijke aandoening.
Daar sta je dan met een diagnose die een levensperspectief biedt van 3 tot 5 jaar na de diagnose.

Mijn lichaam zal ´gesloopt worden´.
Spieren die ik kan aansturen zullen verlamd raken.
Ik word afhankelijk van derden.
Later is nu.
Hoe lang kan ik nog staan, lopen, autorijden, zelfstandig wonen ?
Een tocht door de jungle van hulp- en zorgverlening begint.
Het wordt dagelijks zoeken naar de juiste balans tussen leven en overleven .
Wat vandaag nog lukt, is morgen niet meer mogelijk.
Hoe krijg op tijd mijn hulpmiddelen in huis.
Leven doe ik en wil ik met het levensmotto CARPE DIEM.
Overleven door assertief te moeten zijn. En dat is niet leuk.
Bij zorgverleners en dienstverleners moeten vechten voor je rechten vraagt heeeeeeeeeeeeeel veel energie.
´Met steeds minder zenuwen ´wordt mijn fysieke kracht minder, maar mijn mentale kracht groter.
Ik word rustiger bij het aanvaarden van de ontstane situatie.
Ik heb geen keus.
Ik wil door en ga door met wat ik nog wel kan.
5 kleine woordjes worden vanaf nu nog meer essentieel....
wat kan ik nu doen
wat kan ik nu doen
wat kan ik nu doen
wat kan ik doen
wat kan ik nu doen

Met de diagnose ALS gaan voor mij ´de kwartjes´rollen.
Al langere tijd heb ik klachten ´ALS ´:
. de deurposten gaan niet aan de kant, wanneer ik in de buurt kom
. moe zijn, boven aan een trap
. bijtrekken van linkerbeen bij instappen in auto
. moeizaam opstaan uit een lage stoel of bank
. snelheid ( = kracht) van lopen neemt af. etc. etc.

Momenten van onzekerheid en verdriet zijn er.
Alleen, of samen met dierbaren.
De wereld wordt snel kleiner.
Sport momenten, actieve vakanties etc. zijn nu mooie en dierbare herinneringen.
Tennisrackets hangen in het trapgat.

Ik wil de naamsbekendheid van ALS vergroten.
Personen met ALS worden, onnodig, door onbekendheid van de ziekte heel veel verdriet aangedaan.
Ook door professionals in de zorgsector en (zakelijke)dienstverleners.
Er is te vaak onbegrip bij een hulpvraag.
Via mijn websites heb ik mijn ervaringen en belevingen, positief en negatief, van me afgeschreven.

Op papier is door beleidmakers en politici de zorg aan en voor personen met een fysieke beperking goed en ´haalbaar´ beschreven. De uitvoering kan beter en efficiënter en meer kostenbesparend.

Systemen, procedures en werknemers zijn vaak niet flexibel in het toepassen van regeltjes voor personen met ALS, waardoor macht een kans krijgt.

Hiermee wil ik vrienden en zorgverleners die oprecht en met respect voor me klaar staan niet te kort doen. Immers kwaliteit van leven wordt mede bepaald door oprechte betrokkenheid en interesse in de persoon.

De snelheid waarmee het ´verval´van mijn lichaam intreedt, is niet in te passen in het dagelijks leven.
 Eind 2007, werkte ik gemiddeld 50 uur per week.
 Ik zal mijn pensioen na 38 jaar werken ´net ´niet halen.
 Nu, medio 2010, zit ik gemiddeld 18 uur per dag in een elektrische combirolstoel en ben ik verhuisd naar
een woning met badkamer op begane grond.
 Aanschouw ik ´het leven´ op een ander kijk-nivo, nu vanaf circa 1. 25 meter, i.p.v. 1.78 meter.
 Zijn vele uren ´handy-woman ´zijn verleden tijd.
 Is ´zelluv doen ´nog maar beperkt mogelijk..
 Ben ik ´onhandig ´door krachtverlies in handen en armen.
 Met een hoog-laag bed, traplift en een toiletlift kan ik mn zelfstandigheid (nog) handhaven.
 De aanpassingen in de badkamer worden van tijd tot aangepast en uitgebreid.
 In voorgaande periode was ik blij met de tijdig beschikbare hulpmiddelen.
 Enkele hulpmiddelen zijn ´als nieuw´ weer ingeleverd.
 in en periode van 16 maanden is na de periode van elleboogkrukken mijn lease auto achtereenvolgens
vervangen door loopfiets, rollator, scootmobiel, tripplestoel, handrolstoel, traplift en de Valys taxipas en de OV regio vervoerspas.

Toch ben ik blij dat de hulpmiddelen er zijn op het moment dat ik er baat bij heb.

De relatief minimale fysieke pijn heeft bij mij een ´knop´ die ik om kan zetten.
De mentale pijn heeft momenten van verdriet, teleurstellingen en onzekerheid.
Ongemakken als incontinentie en afname van spierkracht vergroot je creativiteit in het vinden van oplossingen.
Hulp vragen stel ik uit.
Dagelijks afhankelijk zijn /worden in ADL activiteiten wordt een feit.

De euthanasie wetgeving maakt het voor personen met ALS mogelijk zijn/haar grens te bepalen. Voor mij een geruststellende gedachte.
Het moment dat ik het toetsenbord van de pc niet meer met mijn handen kan bedienen is nu ´een grens´ en / of dat ik me verbaal niet meer kan uiten.

ALS is een aandoening die het leven doet relativeren.
ALS is aandoening die ook dierbare pijn doet en verdrietig maakt.

ALS persoon met de diagnose ALS mis ik
levensperspectief!
 de tijd om ALS echt op de kaart te zetten
 een hug zonder rolstoel er tussen,
 ff ´iets doen´
 onverwachtse, niet geplande leuke dingen
 de uitdaging terug te kunnen gaan Australië
 het kunnen gaan CARPE DIEM-en van mijn pensioen.

Voor meer levensverhalen van personen met ALS zie de rubriek
http://www.stichting-als.nl/leven-met-als/patienten-aan-het-woord-interviews/ opde site van de Stichting ALS Nederland.

wilt u een goed doel steunen met een donatie, klik hier